Professionalisering, digitalisering, paketering och kommunikation av den framgångsrika metod för hållbar besöksnäring som utvecklats i Västerbotten under många år.
Uppdrag
Tjänstedesign och branding
Kund
Region Västerbotten Turism
När
2023-2025
Om uppdraget
Från Experience till Responsible
Efter 10 års utveckling av arbete med hållbar turism i Västerbotten, var det dags att göra en nystart och professionalisering. Vårt uppdrag innebar att göra en kvalitativ genomlysning av processerna för att sedan paketera, lansera och leda Responsible Tourism Program. Målet var att ge systematiskt och digitaltiserat stöd och utbildning för turismföretag, kommuner och destinationer samt underlätta för de hållbarhetsrådgivare som engageras i programmet via Region Västerbotten Turism.
Vad vi gjort
Innehåll i uppdraget
Kartläggning
Den initiala genomlysningen av metoden var en medskapande process där nyckelpersoner som hållbarhetsrådgivare, företag och offentliga aktörer fick bidra med sin kunskap om framgångsfaktorer, hinder och möjliga lösningar – via workshops och intervjuer.
Vi granskade också själva utbildningsprogrammet (som bygger på en svensk variant av Global Sustainable Tourism Councils kriterier) att effektivisera och skapa smidigare och digitala verktyg för hur verksamheterna skulle kunna få ännu bättre stöd i sitt hållbarhetsarbete.
Etablering och implementering
Övergången från Västerbotten Experience till Responsible Tourism Program med över 115 anslutna turistföretag och ett 10-tal kommuner krävde också ett tydliggörande av identitet, innehåll, och onboardingprocess med alla inblandade.
Vi tog fram stöd som digitala verktyg, manualer, visualiseringar och kommunikationsmaterial för att säkerställa tydlighet och kunskapsspridning.
Resultat
På webbplatsen Responsibletourism.se finns all extern information om programmet samlat.
Bakom kulisserna sker under 2025 ett arbete för att utveckla nätverken av deltagande företag, genomföra analyser och enkäter för att ytterligare professionalisera och behovsanpassa innehållet.